مدونة متخصصة في الاوفيس وتحليل البيانات والمعلومات والمهارات الشخصية والتنمية البشرية

آخر المواضيع

شرح استخدام الدالة SUMPRODUCT

 الدالة SUMPRODUCT


 من الدوال الهامة جداً والتي يجهل كثيراً من مستخدمي الاكسيل استخدامها والطرق المختلفة للتطبيق عليها حيث انه قد شاع استخدام الدالة في نطاق ضيق نظراً للفهم الخاطىء في يعض الاحيان لطبيعة هذه الدالة وطرق تطويعها المختلفة في ايجاد حلول 


تركيب الدالة 

=SUMPRODUCT( Arry1 ; Arry2 ; Arry3 ;;;;;)


ولأن تعريف الدالة لاي يفي بالغرض من استخداماتها المتعددة  لذا سوف نتناول الدالة بامثلة تطبيقية عليها 


الامثلة 


مثال 1


لو كان عندي جدول بالاصناف وسعر كل صنف والكمية المباعة منه وكان مطلوب مني اجمالي مبيعات الاصناف واللي احنا عارفين طبعاً انه عبارة عن حاصل ضرب الكمية المباعة في السعر لكل صنف على حده ثم تجميعهم في نهاية الجدول 


الكلام ده ممكن يتعمل بسهولة باني ازود عمود واضرب الكمية في السعر وفي نهاية العمود اجمع النواتج اللي طالعة 


او اني اشتغل ع الوضع الحالي ولكن مع استخدام الدالة اللي ممكن تضرب محتوى مصفوفة في مصفوفة اخرى وتجمعهم مع بعض في النهاية وهي دالة SUMPRODUCT كما بالشكل التالي 



احنا هنا معملناش حاجة تقول للدالة انا عايز اضرب السعر في الكمية وبعد كده اجمع النواتج ، انا كل اللي عملته اني حددت خلايا السعر وبعدين فاصلة وخلايا الكمية زي ماهو ظاهر في المثال كده 


مثال 2


على نفس الجدول انا عندي مبيعات الاصناف خلال فترة  مع اسعار متفاوتة وكنت عايز اجمالي مبيعات صنف محدد طبعا مفروض نروح بذهننا ناحية الدالة SUMIF او SUMIFS لكن خد بالك هنا انا مش بقول عايز اجمالي كميات صنف او او اجمالي اسعار صنف 




انا عايزه يبحث عن الصنف وفي نفس السجل يروح يشوف الكمية المباعة منه ويضربها في السعر وهكذا لحد ما يخلص بحث في الجدول كامل وبعد كل ده هيقوم مجمع النواتج اللى توصل ليها واللي هيا عبارة عن حاصل ضرب الكمية المباعة في السعر 


من المثال الاول انا مش هعمل حاجة غير اني احدد نطاقات خلايا السعر ،  الكمية لكن هنا هنزود حاجة بسيطة قوي اني اقوله ابحث عن اسم الصنف الفلاني في حقل او بيانات الاصناف باااااااااس كده 

طب ازاي ؟ اقولك ياسيدي 

بالبلدي كده انا عايز ادور على محتوى الخلية C13  اياً كان محتواها بقى في نطاق الخلايا اللي مفترض يكون فيه اللي انا هكتبة في الخلية وهو طبعا حقل الاصناف B2:B12 وبعدين اي حاجة تلاقيها تتفق مع الشرط ده روح اضرب سعر في كمية واجمع زي ما عملنا في المثال 1


الناتج بعد التطبيق


وعشان نتأكد انا ضربت السعر في الكمية لكل بيان خاص بالليبتون وكان الناتج فعلا نفس ناتج الدالة 



مثال 3

المثال الثالث ده بقى احنا مش بنطوع فيه الدالة وبس ده احنا روضناها وخليناها تعمل اللي احنا عايزينه وزيادة كمان ، اقولك ليه

بس كده 👇


هنا انا عندي جدول مبيعات فروع الفيوم والقاهرة والاسكندرية الاسبوعية وعايز لما اقوله الاسبوع رقم كذا يقولي اجمالي المبيعات فيه كذا 

اينعم الموضوع سهل وبسيط وممكن ييجي بمليون طريقة لكن احنا بنمهد للي جاي ، المهم بقى انا هقول للدالة SUMPRODUCT بتاعتنا انا عايزك تبصي في محتوى الخلية B8 وتروحي للجدول تجمعي البيانات اللي تتفق معها ..... يعني كده 


انا قلتله من B1:E1 وده صف العناوين روح ابحث عن محتوى الخلية B8 فيه ولو لقيتها اجمع اي حاجة تلاقيها تحتها !!!!

ايه ده طب ماهو ده نفس الكلام في الامثلة اللي فاتت !!

منا بقولك احنا بنمهد للخطوة اللي جاية واللي فيها هنضيق نطاق البحث ونقول انا عايز اجمع بيانات الاسبوع ؟ الخاص بمدينة ؟ 




وكأننا نتعامل مع دوال البحث والمرجع 

افهم الدالة صح وطوعها زي ما انت عايز اذا كان في امكان الدالة ذلك 


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

عن المدونة

مدونة تكنوليبريان : مدونة حديثة في مجاالات تكنولوجيا المعلومات والحاسب الالي والمكتبات نطمح في النهاية الى ان تنال اعجابكم / احمد وجيه
المزيد →

البحث داخل المدونة

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *