مدونة متخصصة في الاوفيس وتحليل البيانات والمعلومات والمهارات الشخصية والتنمية البشرية

آخر المواضيع

شرح دالة الجمع بناءً على شرط sumif

دالة الجمع Sum 

في الاول اكيد حضراتكم عارفين اني لو حبيت اجمع نطاق من الخلايا كل اللي انا هعمله اني اقف على الخلايا اللي انا عايز ناتج عملية الجمع يطلع عليها واضغط على Auto Sum  من شريط الادوات Home او من شريط الادوات الخاص بالعمليات الحسابيه Formula 

او اننا نقوم ببتحديد نطاق الخلايا المراد جمعة والضغط على مفتاح الاختصار Alt مع =
او كتابة العملية الحسابية باليد

دالة الجمع بناءً على شرط Sumif

في حالة الجمع انا مكنش عندي اي مشكلة اني استخدم الدالة Sum  لكن لو احتجت اجمع المرتبات بشرط ان الوظيفة تكون مهندس في الحالة دي انا لو استخدمت Sum  هتكون النتيجة اجمالي مرتبات جميع الموظفين بالشركة 
واحد يقولي طب منا ممكن استخدم Sum  لكن في حالة تحديد نطاق الخلايا احدد بس الخلايا اللي الوظيفة المقابلة ليها مهندس ؟
اقولك حضرتك صح لكن مش منطقي وخاصة ان عدد الموظفين عندي قد يكون غير محدد او العدد كبير والاهم من كل ده اني ممكن اغير بعد كده في مسمى وظيفي لاي سبب لكن ناتج عملية الجمع مش هيتأثر "" مفيش حاجة تربط الراتب بالوظيفة في الدالة ""
وهنا بقى ييجي دور دالة اخرى من فئة الدوال الحسابية وهي الدالة Sumif
دالة حسابية تجمع نطاق من الخلايا بناءً على شرط محدد 
Range ( مكان تواجد الشرط)
Criteria ( الشرط وخد بالك الشرط لااااااازم يكون بين علامتي تنصيص  )
Sum-rang ( النطاق المراد جمعة طبعاُ في حالة اتفاقة مع الشرط )



ملاحظة : كان ممكن اكتب مهندس بين علامتي التنصيص عادي جداً لان الاكسيل في حالة النصوص بياخد النص بالتطابق " بالشبه يعني "

في الحالة التانية هنلاحظ ان الشرط مرتب ومكان تواجد الشرط المرتب واللي هيتجمع المرتب فطبيعي ان كل الشغل يكون على نطاق الخلايا اللي فيه مرتبات الموظفين



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

عن المدونة

مدونة تكنوليبريان : مدونة حديثة في مجاالات تكنولوجيا المعلومات والحاسب الالي والمكتبات نطمح في النهاية الى ان تنال اعجابكم / احمد وجيه
المزيد →

البحث داخل المدونة

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *