كان فيه سؤال لاحد الاصدقاء بيقول ؟
لو عندي ملف اكسيل فيه جدول ببيانات حضور وانصراف الموظفين وساعات العمل الاضافية وبيتم تكرارها كل شهر
وعايز اعمل ورقة عمل باسم كل موظف من الموظفين و اخد نسخة من الجدول الخاص بالحضور والانصراف وساعات العمل الاضافية وانقلها لاوراق العمل الجديدة و ادي كل جدول منهم Title عبارة عن اسم ورقة العمل .
جدول البيانات لكل موظف |
هل انا مضطر اعمل نسخ لورقة العمل الخاصة ب اول موظف ثم اعادة تسمية ورقة العمل بنفس اسم الموظف من جدول الموظفين او اني اقول New Sheet وبعدين اعمل Rename واكتب اسم من الاسماء اللي موجودة في الجدول وبعدين انسخ جدول بيانات الحضور والانصراف وساعات العمل ولاينفع تتعمل تلقائي باستخدام VBA
طبعاً لو كان عدد الموظفين في الجدول كبير فطبيعي يكون الموضوع مرهق وخاصة في حالة تكراره مره كل شهر
طب والحل
حضرتك هتستخدم الكود اللذيذ الجميل ده وبضغطة ذر واحده انتهى الموضوع وفي اقل من الثواني
تعالى نشوف ياعم ايهاب 😸
الكود
Sub wajeeh2()
Dim sh1 As Worksheet, sh2 As Worksheet, c As Range
Set sh1 = Sheets("هنا حطلي اسم ورقة العمل اللي فيها الجدول")
Set sh2 = Sheets("وهنا اسم ورقة العمل اللي فيها اسماء الموظفين")
For Each c In sh2.Range("b2", sh2.Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp))
sh1.Copy After:=Sheets(Sheets.Count)
ActiveSheet.Name = c.Value
ActiveSheet.Range("a1").Value = ActiveSheet.Name
Next
End Sub
عنوان الجدول عبارة عن اسم ورقة العمل |
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق